Bedrijven zien wat jij online doet

Bedrijven kunnen bijna altijd zien wat jij op internet doet. Ze volgen je via apps, games en websites. Zo ontstaat een persoonlijk profiel van jou. Hierin staat wie jij bent en wat je voorkeuren en interesses zijn.

Bedrijven maken dit persoonlijk profiel door verschillende gegevens over jou te combineren. Bijvoorbeeld jouw zoekwoorden, je berichten op social media, de filmpjes die je kijkt, de vloggers die je volgt en de apps die je downloadt.

Gevolgen persoonlijk profiel

Op internet zie je informatie die is afgestemd op jouw eigen profiel. Dat geldt voor advertenties, maar ook voor je zoekresultaten.

Jouw profiel is dus heel gewild bij adverteerders. Want hoe beter hun advertenties passen bij jouw interesses, hoe groter de kans dat jij iets van hen koopt.

Zoek je iets op internet? Dan krijg je niet alle informatie te zien die er te vinden is over een onderwerp, maar een selectie daarvan. De zoekmachine denkt namelijk te weten wat jij wel en niet nodig hebt.

Voordelen en nadelen

Alles wat jij op internet doet, beïnvloedt dus de informatie die je krijgt. Dit heeft zowel voordelen als nadelen. Het is goed om je hiervan bewust te zijn.

Voordeel: door je persoonlijk profiel krijg je te zien wat interessant is voor jou. Bijvoorbeeld filmpjes en apps die je anders misschien niet had gevonden.

Nadeel: alles wat je ziet is afgestemd op wat je al eerder hebt gezien. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld niet de kans om nieuwe dingen te ontdekken, andere verhalen en meningen te horen en een kritische houding te ontwikkelen. Je wereld wordt op deze manier steeds kleiner.