Zo houdt de AP toezicht op cookies
Sinds 2024 controleert de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) strenger op het gebruik van cookies. Wij controleren vaker of websites op de juiste manier toestemming vragen voor cookies en andere volgsoftware.
Op deze pagina
Kwaliteit van cookiebanners
We letten ook extra op de kwaliteit van cookiebanners. Met deze banners moeten eigenaren van websites en apps uw toestemming vragen voor het plaatsen van cookies. Om dit proces te ondersteunen, vernieuwen we onze manieren van handhaven. We hebben bijvoorbeeld een hulpmiddel gemaakt dat snel controleert of cookiebanners aan de eisen voldoen. Houden organisaties zich niet aan de regels? Dan kunnen we hierdoor sneller een onderzoek starten en mogelijk ingrijpen. Bijvoorbeeld door een boete te geven.
De eerste cookieboete was voor het bedrijf achter drogisterij Kruidvat. Kruidvat.nl plaatste zonder geldige toestemming tracking cookies op de apparaten van bezoekers.
Lees verder: Boete van 600.000 euro voor tracking cookies op Kruidvat.nl
Kennis delen
Om het toezicht op cookies te verbeteren, werkt de AP steeds vaker internationaal samen. We delen en ontwikkelen bijvoorbeeld kennis over het toezicht op cookies met andere Europese toezichthouders.
Ook hebben we onze uitleg verbeterd over de regels voor cookies. Hiermee informeren we grote organisaties en brancheorganisaties die cookies gebruiken.
Voor organisaties
Om organisaties op weg te helpen, delen wij enkele vuistregels voor het maken van heldere cookiebanners. Met voorbeelden laten wij zien hoe het wel en niet moet. Zie de pagina Heldere en misleidende cookiebanners voor meer informatie. Zie ook de pagina Cookies en uw organisatie: zorg voor een goed beleid.
Waar kan ik terecht als ik vragen of klachten heb over cookies?
Heeft u vragen over cookies op een bepaalde website of app? Neem eerst contact op met de eigenaar van de website of app. Plaatst een derde partij de cookies? Dan kunt u ook deze organisatie benaderen. De eigenaar van de website en de derde partij moeten u informatie geven.
Heeft u een klacht over cookies en hoe uw persoonsgegevens worden verwerkt? En reageert de website-eigenaar niet? Of bent u niet tevreden met de reactie? Dan kunt u een klacht indienen bij de AP. Het invullen van het formulier kost ongeveer 15 minuten. Heeft u een klacht ingediend, dan hoort u altijd binnen 3 maanden van ons.
Uw klacht is altijd waardevol. Iedere klacht is een belangrijk signaal voor ons. Klachten geven ons een goed beeld van de privacyproblemen die mensen ervaren.