Wim (57) werd ontslagen als vrijwilliger, maar wist niet waarom

Thema:
Privacyrechten AVG

Jarenlang heb ik als vrijwilliger bij een kringloopwinkel gewerkt. Ik had het ontzettend naar mijn zin, totdat de organisatie liet weten dat ik niet langer welkom was. Dit besluit kwam voor mij uit de lucht vallen. Ik wilde weten waarom de samenwerking ineens stopte, maar ik kreeg helaas geen reactie. Daarom vroeg ik de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) om mij te helpen. Ik wilde weten welke persoonsgegevens de kringloopwinkel van mij had. Wie weet zou ik op die manier toch nog een antwoord krijgen.

Ik ben altijd een bezige bij geweest. De afgelopen 5 jaar werkte ik bij een kringloopwinkel in de buurt. Dit deed ik naast mijn ‘gewone’ baan en gezinsleven. Gemiddeld was ik hier een halve dag per week mee bezig. Iedereen was altijd tevreden over mij, dacht ik. Tot ik ineens een e-mail kreeg. Hierin stond dat ik niet langer welkom was bij de organisatie. Sterker nog, mijn eerstvolgende dienst was al van de planning gehaald!

Wat een vreemd verhaal, was mijn eerste gedachte. Er stond ook geen uitleg in de mail. Ik dacht daarom dat het om een foutje ging. Ik vroeg mijn toenmalige manager om opheldering. Ik wilde weten waarom ik opeens de laan was uitgestuurd. Maar de manager reageerde helemaal niet op mijn bericht.

Ik vroeg om opheldering. Mijn manager reageerde helemaal niet op mijn bericht

Ik wilde dus meer informatie, maar wist niet zeker hoe ik dit moest aanpakken. Na een zoekopdracht via internet kwam ik bij de AP uit. Met een voorbeeldbrief van de AP besloot ik gebruik te maken van mijn recht om mijn persoonsgegevens in te zien. De organisatie moet dan laten weten welke persoonsgegevens de organisatie van mij heeft, waar die vandaan komen en wat ermee gebeurt. Ik hoopte hiermee antwoord te krijgen op de vraag waarom ik was ontslagen.

Helaas: weer geen antwoord. Het zat me niet lekker en daarom diende ik een klacht in bij de AP. Een medewerker van de AP schreef toen een brief aan de functionaris gegevensbescherming (FG) van de organisatie. Dit keer kreeg ik binnen een week reactie.

De AP stuurde een brief naar de FG. Dit keer kreeg ik binnen een week reactie

De brief van de AP heeft dus geholpen. Ik kreeg eindelijk te horen welke persoonsgegevens de kringloopwinkel van mij heeft. Helaas gaf dit mij een dubbel gevoel. Aan de ene kant was ik blij dat ik een reactie kreeg en niet langer tegen een muur praatte. Aan de andere kant kreeg ik minder te zien dan ik had gehoopt. Ik kreeg wel te zien waarom ik weg moest, maar er stond niet bij hoe dat precies was besloten en op wiens initiatief. Dat zou de privacy van de betrokken medewerkers schenden, liet de FG weten.

Nu ik terugkijk op afgelopen periode, ben ik blij dat ik privacyrechten heb. En dat ik die heb kunnen gebruiken. Anders had de organisatie mij in onzekerheid achtergelaten. Nu heb ik in ieder geval een stukje van het antwoord. Ook ben ik blij met de hulp van de AP. Zonder deze hulp was ik vastgelopen, omdat de organisatie niet reageerde.

Ik weet nog niet wat mijn volgende stap is. Misschien probeer ik op een andere manier aan meer antwoorden te komen. Bijvoorbeeld door naar de rechter te gaan. Of ik laat het hierbij en ga ergens anders aan de slag als vrijwilliger.

Wist u dat…

  • U bij een organisatie een inzageverzoek kunt doen? Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief.
  • Een inzageverzoek bestaat uit 5 stappen en u geen geld kost? 
  • De organisatie in principe binnen 1 maand op uw inzageverzoek moet reageren?  Maar is uw verzoek ingewikkeld? Of heeft u meerdere verzoeken aan dezelfde organisatie gestuurd? Dan mag de organisatie er maximaal 2 maanden langer over doen. De organisatie moet u dan wel binnen 1 maand laten weten dat het langer gaat duren. En waarom dat zo is. 
  • U contact kunt opnemen met de FG, privacyfunctionaris of privacy officer van de organisatie (als die er is) wanneer u binnen 1 maand nog geen reactie heeft gekregen? U vindt de contactgegevens van deze persoon op de website van de organisatie. Of in de privacyverklaring. 
  • U een klacht kunt indienen bij de AP, als u ook dan geen reactie krijgt?
  • De AP klachten op meerdere manieren kan afhandelen? De AP kan bijvoorbeeld ook bemiddelen tussen u en de organisatie waarover uw klacht gaat. Of een waarschuwingsbrief sturen aan de organisatie. Zo behandelt de AP klachten.
  • U niet altijd zomaar álle persoonsgegevens krijgt die een organisatie over u heeft? Dat zit zo

* De privacyverhalen op deze website zijn gebaseerd op meldingen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Vanwege de privacy van de betrokkenen zijn de persoonsgegevens en sommige omstandigheden veranderd. Voor de beelden bij deze verhalen maken we gebruik van modellen (stockfotografie).

man in kringloopwinkel - recht op inzage - privacyverhaal

Waarom is het beschermen van persoonsgegevens zo belangrijk? Deze mensen vertellen wat hun overkwam.

Meer privacyverhalen