Klacht over gebruik persoonsgegevens
Heeft u een klacht over het gebruik van uw persoonsgegevens? Omdat u vindt dat een organisatie niet zorgvuldig omgaat met uw persoonsgegevens? Of omdat u bijvoorbeeld inzage of rectificatie heeft gevraagd van uw persoonsgegevens, maar u niet tevreden bent met de reactie? Ga dan altijd eerst naar de organisatie zelf.
Komt u er samen met de organisatie niet uit, dan heeft u verschillende mogelijkheden. U kunt een privacyklacht melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Ook kunt u ervoor kiezen om naar de rechter te gaan.
Heeft u een klacht over een organisatie van de overheid? Dan kunt u wellicht terecht bij de Nationale ombudsman. Gaat deze klacht over een beslissing van de overheid? Dan kunt u meestal bezwaar maken.
Bekijk binnen het onderwerp Klacht over gebruik persoonsgegevens
Nieuws
-
Nieuwsbericht / 9 september 2019Sterke toename van privacyklachten
-
Nieuwsbericht / 13 december 2018Bijna 10.000 mensen dienen privacyklacht in bij Autoriteit Persoonsgegevens
-
Nieuwsbericht / 29 juni 2018Ruim 600 mensen dienen privacyklacht in bij AP
Alle antwoorden op mijn vragenVragen over klacht over gebruik persoonsgegevens
-
Hoe start ik een dagvaardingsprocedure bij de rechter?
Wilt u dat de rechter het gebruik van uw persoonsgegevens door een organisatie verbiedt? Of heeft u schade doordat een organisatie uw persoonsgegevens niet volgens de wet gebruikt? Dan kunt u een dagvaardingsprocedure tegen de organisatie starten. Daarbij heeft u een deurwaarder nodig.
Dagvaarding
Een dagvaarding is een brief aan de organisatie waarin u de organisatie oproept om voor de rechter te verschijnen.
Een deurwaarder reikt de dagvaarding uit aan de organisatie en stuurt de dagvaarding naar de rechter.
Meer informatie dagvaarding
Op Rechtspraak.nl vindt u meer informatie over de:
Publicaties
- Diversen / 13 december 2018DownloadenPDFKlachtenrapportage AP 2018