Vergroot contrast

Veilig thuiswerken tijdens corona

Veel mensen werken thuis tijdens de coronacrisis. Het risico hiervan is dat de beveiliging misschien minder goed op orde is dan op het werk zelf. En dat daardoor gevoelige gegevens op straat kunnen komen te liggen. Ook organisaties kunnen juist nu de dupe worden van internetcriminelen. En daardoor (imago)schade oplopen.

Daarom geven wij tips om op een veilige manier thuis te werken. U voorkomt daarmee dat gegevens over klanten, cliënten, patiënten, burgers of collega’s in verkeerde handen vallen.

Tips voor veilig thuiswerken

Met de volgende 4 tips werkt u veilig thuis:

Over deze informatie

Nieuwe vragen en ontwikkelingen kunnen voor de AP reden zijn om de infomatie over corona en privacy aan te vullen en aan te scherpen. Hou dit dossier in de gaten om op de hoogte te blijven.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met ons Informatie- en Meldpunt Privacy.

Nieuws

Alle nieuwsberichten over het onderwerp 'Veilig thuiswerken tijdens corona'

Alle antwoorden op mijn vragenVragen over veilig thuiswerken tijdens de coronacrisis

  • Hoe zorg ik voor een veilige werkomgeving tijdens de coronacrisis?

    Werk uitsluitend in een beveiligde thuiswerkomgeving, als dat mogelijk is. Dus log thuis in op de server van uw organisatie. Zodat u hetzelfde scherm te zien krijgt als op kantoor. Gebruik hiervoor als dat kan apparatuur (laptop of tablet bijvoorbeeld) die uw organisatie u heeft verschaft.

    Heeft u geen beveiligde thuiswerkomgeving? Overleg dan met collega’s, opdrachtgevers en opdrachtnemers over hoe u veilig werkt.

    Gratis diensten

    Wees voorzichtig met het gebruik van cloud-, opslag- of e-maildiensten, zeker wanneer deze gratis zijn.

    Want het zou kunnen dat zo'n dienst juist gratis is omdat de aanbieder uw gegevens gebruikt voor andere doeleinden. Zoals marketing of verkoop van gegevens aan derden.

    Ook zou het kunnen dat deze diensten niet goed beveiligd zijn tegen internetcriminelen.

    Bijzondere persoonsgegevens

    Wees net als altijd extra voorzichtig met bijzondere persoonsgegevens. Zoals medische gegevens of gegevens waaruit iemands etnische afkomst, seksuele voorkeur of religie af te leiden is.

  • Hoe bescherm ik gevoelige documenten tijdens de coronacrisis?

    Zorg dat u uw documenten goed beschermt. Dit geldt voor bijvoorbeeld lijsten met adressen van uw klanten, maar al helemaal voor gevoelige informatie. Zoals medische gegevens.

    Risico's

    U kunt papieren dossiers of een usb-stick verliezen. En in sommige gevallen kunnen ze zelfs worden gestolen.

    Op de server plaatsen

    Staan gevoelige documenten niet op de server, maar alleen op een usb-stick of op papier? Zorg er dan voor dat ze op de server van uw organisatie komen te staan.

    Papieren documenten kunt u op kantoor inscannen om ze daarna op de server te zetten.

    Versleutelde usb-stick

    Kunt u de documenten niet op de server plaatsen? Neem de gegevens dan op een usb-stick mee. Zorg er wel voor dat u de gegevens op de usb-stick versleutelt.

  • Kan ik (video)chatdiensten gebruiken tijdens de coronacrisis?

    Moet u een gesprek voeren waarin u gevoelige gegevens bespreekt? Bijvoorbeeld met een patiënt? Kijk dan eerst of er veilige communicatiemiddelen beschikbaar zijn.

    Zijn die er niet, dan kunt u bij hoge uitzondering apps als FaceTime of Signal gebruiken. U moet dan wel een paar dingen doen om de privacy van bijvoorbeeld uw patiënten te beschermen.

    Veilige communicatiemiddelen

    Een veilig communicatiemiddel is allereerst de telefoon. Soms hebben organisaties ook beveiligde opties om te beeldbellen of te chatten. Gebruik deze, als ze beschikbaar zijn.

    Zorgorganisaties

    Veel zorgorganisaties gebruiken bijvoorbeeld systemen die voldoen aan de strenge normen die er voor de zorg zijn vastgesteld, voor gesprekken met patiënten. Voor meer informatie, zie Beeldbellen tijdens de coronacrisis op de website van de KNMG.

    Geen beveiligde opties?

    Heeft uw organisatie geen beveiligde opties om te beeldbellen of te chatten? En is het echt noodzakelijk om deze middelen in te zetten? Ga dan bewust om met eventuele alternatieven. Bijvoorbeeld apps als Facebook Messenger, Skype of Whatsapp.

    FaceTime en Signal worden over het algemeen als veilig alternatief beschouwd, maar wees zelfs met het gebruik van deze apps voorzichtig. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft namelijk bij geen van de genoemde apps onderzocht of ze voldoen aan de privacywetgeving.

    Gebruik deze apps tijdens de coronacrisis dus bij hoge uitzondering. Goede zorg gaat in deze crisis boven privacy, maar neem wel belangrijke waarborgen.

    Wat moet ik doen?

    Gebruikt u een app als FaceTime of Signal? Let dan op de volgende punten.

    • Zorg dat u zo min mogelijk gevoelige gegevens bespreekt. Noem bijvoorbeeld geen namen, maar gebruik in plaats daarvan zaken als agendanummering of patiëntennummers.
    • Breng degene om wie het gaat waar het kan op de hoogte van de privacyrisico’s bij het bespreken van persoonsgegevens via een consumentenapp.
    • Vraag waar het kan toestemming aan bijvoorbeeld de patiënt met wie u spreekt.
    • Gebruikt u een chatapp als Signal of Whatsapp? Wis dan na elk gesprek de chathistorie.
    • Check of de app die u gebruikt uw berichten versleuteld verzendt.
    • Beveilig uw internetverbinding met een sterk wachtwoord.
  • Wat moet ik doen bij verdachte e-mail tijdens de coronacrisis?

    Krijgt u e-mailberichten die u niet verwacht of die van een onbekende afzender zijn? Klik dan niet op links in deze e-mailberichten, open geen bijlagen en vul geen gegevens in.

    Phishingmail

    Het is bekend dat cybercriminelen gebruikmaken van de coronacrisis door phishingmails te versturen. Dat zijn nepmails met bijvoorbeeld informatie over het coronavirus.

    De criminelen proberen hiermee informatie te ontfutselen of malware op uw computer te installeren. Houd hier de komende tijd rekening mee.

    Krijgt u zo’n mail binnen? Meld het dan bij de ICT-afdeling van uw organisatie.