CBP: persoonsgegevens via smart tv’s verzameld in strijd met wet
TP Vision, producent van Philips smart tv’s, geeft tv-kijkers onvoldoende en onvolledige informatie over de verwerking van hun persoonsgegevens via smart tv’s. Dat concludeert het College bescherming persoonsgegevens (CBP) na onderzoek. Een smart tv is een televisie met internetfunctionaliteiten. TP Vision verzamelt en bewaart gegevens over het online kijkgedrag, gebruik van apps en websitebezoek van gebruikers van smart tv’s. Deze gegevens kunnen een indringend beeld geven van iemands gedrag en belangstelling.
TP Vision gebruikt de verzamelde persoonsgegevens om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen en wil deze gegevens gaan gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door het gebrek aan heldere informatie zijn gebruikers zich hier veelal niet van bewust. Tv-kijkers worden hierdoor bovendien niet in staat gesteld om rechtsgeldige toestemming te geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens. TP Vision handelt zowel door het gebrek aan transparantie als door het ontbreken van rechtsgeldige toestemming in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).
"De meeste mensen weten niet eens dat hun smart tv als het ware terugkijkt en alles over hun kijkgedrag verzamelt. Smart tv's bieden fantastische nieuwe mogelijkheden, maar je moet de tv-kijkers wel vertellen dat die diensten gepaard gaan met een grootschalige verwerking van gegevens over hun privésfeer”, aldus Wilbert Tomesen, collegelid van het CBP.
TP Vision heeft het CBP na sluiting van het onderzoek laten weten de overtredingen deels te hebben beëindigd, dan wel te zullen beëindigen. Als het CBP constateert dat TP Vision de overtredingen niet allemaal heeft beëindigd, zal het CBP handhavend optreden.
TP Vision verzamelt en bewaart per smart tv wanneer er tv wordt gekeken, welke uitzendingen en apps favoriet zijn, welke uitzendingen de tv-kijker opneemt, welke video's deze huurt en welke 'uitzending gemist'-uitzendingen deze bekijkt. Dit zijn persoonsgegevens waarover mensen zelf zeggenschap moeten hebben. Dat betekent dat gebruikers van smart tv’s informatie moeten krijgen over het feit dat TP Vision deze gegevens van hen verzamelt en wat het bedrijf daarmee doet.
Informatieplicht
Toestemming voor cookies
Smart tv’s en TP Vision
Een smart tv is een tv die je kunt verbinden met internet. Hierdoor kan men online programma’s terugkijken, films huren, apps gebruiken en websites bezoeken via de ingebouwde browser van het apparaat. TP Vision, de enige Nederlandse producent van smart tv’s, heeft verklaard dat er in Nederland sinds 2009 1 tot 1,2 miljoen Philips smart tv's zijn verkocht. TP Vision houdt zich bezig met het design, de productie, de distributie, marketing en verkoop van deze smart tv's. TP Vision is daarmee volgens de Wbp de verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens.
Publicaties
- Rapport / 1 juli 2013DownloadenPDFOnderzoek Philips smart tv