AP spreekt TP Vision aan op reclame op smart-tv’s
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft TP Vision aangesproken op het plan om persoonlijke reclames te tonen op smart tv’s. De AP heeft laten weten dat TP Vision alleen gegevens over het kijkgedrag van mensen mag verwerken en gebruiken voor persoonlijke advertenties als consumenten daar helder en volledig over zijn geïnformeerd en toestemming voor hebben gegeven.
TP Vision kondigde gisteren aan dat consumenten binnenkort op smart tv’s van Philips meer reclames te zien krijgen. In de toekomst zouden de reclames gepersonaliseerd worden. TP Vision zegt veel te weten van het kijkgedrag van mensen. Het zou gaan om welke zenders er worden gekeken en welke apps er worden gebruikt.
TP Vision kondigde aan dat het daardoor in de toekomst reclames relevanter zou kunnen maken. TP Vision heeft inmiddels aan de AP verklaard dat de functie voor de persoonlijke reclames alleen nog intern wordt getest en nog niet wordt toegepast op de toestellen die nu op de markt zijn.
Eerder onderzoek AP
De AP deed in 2013 onderzoek naar TP Vision en concludeerde toen dat het bedrijf tv-kijkers onvoldoende en onvolledige informatie gaf over de verwerking van hun persoonsgegevens via smart tv’s.
TP Vision verzamelde en bewaarde toen gegevens over het online kijkgedrag, gebruik van apps en websitebezoek van gebruikers van smart tv’s en gebruikte deze gegevens om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen.
Door het gebrek aan heldere informatie waren gebruikers zich hier echter veelal niet van bewust. Ook werden tv-kijkers hierdoor niet in staat gesteld om rechtsgeldige toestemming te geven voor het verwerken van hun persoonsgegevens.
In 2015 heeft TP Vision maatregelen getroffen om deze overtredingen van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) te beëindigen.
Gerelateerd nieuws
-
Nieuwsbericht / 19 maart 2015TP Vision past privacybeleid aan na onderzoek CBP
-
Persbericht / 22 augustus 2013CBP: persoonsgegevens via smart tv’s verzameld in strijd met wet