Kloppen jouw gegeven niet?

Heb je gemerkt dat de gegevens die een bedrijf van jou gebruikt niet kloppen? Bijvoorbeeld nadat je om inzage hebt gevraagd? Of blijken jouw gegevens niet compleet te zijn? Dan kun je het bedrijf vragen om je gegevens te verbeteren of aan te vullen.

Hoe vraag je dit?

Als je jonger bent dan 16 jaar, kun je dit niet zelf vragen. Een van je ouders (of verzorgers) moet dat namens jou doen. Vraag je ouder om contact op te nemen met het bedrijf.

Je ouder kan dit het beste schriftelijk doen. Dus door een e-mail of brief te sturen. Je ouder kan hiervoor de voorbeeldbrief rectificatie gebruiken.

Wat moet het bedrijf doen?

Het bedrijf moet binnen 1 maand antwoord geven. Besluit het bedrijf jouw gegevens te wijzigen of aan te vullen? Dan moet het bedrijf dit zo snel mogelijk doen. Het bedrijf mag hiervoor geen geld vragen.

Wat als het bedrijf niet reageert of weigert?

Reageert het bedrijf niet? Of niet op tijd? Of weigert het bedrijf jouw gegevens over te dragen? Kijk dan eerst of het bedrijf een functionaris gegevensbescherming (FG) of privacy officer heeft. De contactgegevens van deze persoon horen in de privacyverklaring op de website van het bedrijf te staan.

Krijg je ook geen reactie van de FG of privacy officer? Of ben je niet tevreden met de reactie? Dan kun je een klacht indienen bij de AP. Of een verzoekschriftprocedure starten bij de rechter.

Waar vind ik meer informatie?

Wil je ouder of jijzelf meer weten over het recht om je gegevens te laten aanvullen of aanpassen? Bekijk dan het uitgebreide dossier Recht op rectificatie.