Verbod op gepersonaliseerde reclame Facebook en Instagram

Thema's:
Persoonsgegevens op internet
Reclame
Internationale samenwerking

Meta moet binnen Europa stoppen met het onrechtmatig aanbieden van gepersonaliseerde advertenties op Facebook en Instagram. Dit hebben de Europese privacytoezichthouders, waaronder de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), bepaald in de European Data Protection Board (EDPB).

Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP en vicevoorzitter van de EDPB: "Meta houdt bij wat je op Facebook en Instagram zet, aanklikt of leuk vindt en gebruikt die informatie voor het aanbieden van persoonsgerichte advertenties. Het onterecht verwerken van de persoonlijke informatie van miljoenen mensen op Facebook is een verdienmodel voor Meta. Door hier een eind aan te maken, is de privacy van mensen beter beschermd."

Verwerkingsverbod voor Meta

Het verbod op het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties is het gevolg van een spoedprocedure. Die heeft de privacytoezichthouder van Noorwegen, met steun van de AP, binnen de EDPB in gang gezet. Noorwegen concludeerde al eerder dat Meta privacyregels heeft overtreden en legde Meta in eigen land al een verbod op voor gepersonaliseerde advertenties.

Nu gaat dit verwerkingsverbod binnen Europa gelden. De EDPB heeft de privacytoezichthouder van Ierland, de leidende toezichthouder, opgedragen om binnen 2 weken definitieve maatregelen te nemen tegen Meta Ireland. De EDPB is namelijk van oordeel dat de Ierse toezichthouder tot op heden niet voortvarend genoeg heeft opgetreden.

Geen geldige juridische basis

De toezichthouders binnen de EDPB constateerden dat Meta onrechtmatig persoonsgegevens van Facebook- en Instagramgebruikers verwerkt. Bijvoorbeeld de woonplaats, leeftijd en opleiding van gebruikers, maar ook gegevens over welke berichten zij aanklikken. Op basis daarvan maakt Meta van elke gebruiker een profiel. Dit profiel is interessant voor adverteerders en levert Meta dus geld op.

Voor het verwerken van die persoonsgegevens heeft Meta geen geldige juridische basis, zegt de EDPB. Het belang dat Meta opwerpt, rechtvaardigt niet de verwerking van persoonsgegevens van gebruikers. Ook is het voor gebruikers onduidelijk dat zij een contract met Meta aangaan, waarbij zij hun persoonsgegevens uit handen geven in ruil voor persoonsgerichte advertenties.

Meisje met telefoon buiten