Ruim 600 mensen dienen privacyklacht in bij AP
Met de nieuwe Europese privacywetgeving, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) hebben mensen meer en sterkere privacyrechten gekregen. En gelden voor organisaties meer verplichtingen om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan.
Wat valt op?
De AP heeft de eerste 400 klachten geanalyseerd. Wat opvalt is dat mensen problemen ondervinden met een verwijderingsverzoek. Bijna een derde van de klachten gaat hierover. Mensen willen hun gegevens ergens online verwijderd hebben, bijvoorbeeld omdat ze geen nieuwsbrieven of reclame meer willen ontvangen en krijgen dat niet voor elkaar of lopen tegen drempels op.
18% van de klachten gaat over verstrekking van gegevens aan derden, 5% over inzageverzoeken. Het merendeel van de klachten (87%) gaat over bedrijven, de rest over overheidsinstanties.
De AP is alle klachten aan het behandelen. De toezichthouder zal twee keer per jaar rapporteren over de manier waarop de klachten behandeld zijn.
84 van de ontvangen klachten zijn grensoverschrijdend. Een deel van deze klachten wordt doorgeleid naar een van de andere Europese privacytoezichthouders.
Iedereen heeft privacyrechten
Niet iedereen is zich ervan bewust, maar iedereen heeft privacyrechten. Zoals het recht om in te zien welke persoonsgegevens een organisatie van je heeft.
Die rechten zijn onder de AVG uitgebreid met het recht op dataportabiliteit (het recht om je gegevens mee te nemen) en het recht op vergetelheid (het recht dat organisaties je persoonsgegevens moeten wissen als je erom vraagt.
Die rechten kun je zelf uitoefenen, door een organisatie op deze rechten te wijzen. Sinds 25 mei zijn die rechten versterkt: iedereen kan nu ook een privacyklacht indienen bij de AP.
