AP vervolgt campagne met praktische informatie over datalekken
Ondernemers stellen de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) regelmatig vragen over datalekken. Wat moeten zij doen bij een datalek? Wanneer moet een lek gemeld worden aan de betrokken personen en/of aan de AP? Vandaag vervolgt de AP de campagne ‘Wat betekent de privacywet voor jou(w bedrijf)?’ met praktische informatie voor mkb-ers over datalekken. Zoals een privacyvideo over wat te doen bij een datalek en tips om datalekken te voorkomen.
Sinds 2016 geldt de meldplicht datalekken in Nederland. Dat houdt in dat organisaties (zowel bedrijven als overheden) direct een melding moeten doen bij de AP zodra zij een ernstig datalek hebben. En soms moeten zij het datalek ook melden aan de betrokken personen (de mensen van wie de persoonsgegevens zijn gelekt).
Campagne ‘Wat betekent de privacywet voor jou(w bedrijf)?’
In reactie op de meest gestelde vragen over datalekken, heeft de AP de informatie over datalekken nu uitgebreid. Bestaande QenA’s zijn aangepast, er zijn nieuwe QenA’s toegevoegd en de AP biedt praktische hulpmiddelen om de naleving makkelijker te maken. Zoals een privacyvideo over wat te doen bij een datalek, hulp om de risico’s in te schatten bij een lek, tips om datalekken te voorkomen en een opstap om tot een goed beveiligingsplan te komen. Deze informatie deelt de AP via de campagnewebsite hulpbijprivacy.nl en social media.
De AP publiceert de komende maanden steeds informatie over een ander onderdeel van de AVG. De eerste campagnemaand stond in het teken van de vraag ‘hoe faciliteer je als ondernemer de privacyrechten van je klanten?’. De volgende onderwerpen zijn: verwerkersovereenkomsten, verwerking van gegevens van (zieke) werknemers en de grondslagen voor verwerking van persoonsgegevens. Met deze campagne beantwoordt de AP de meest gestelde vragen van ondernemers over de privacywet.